HISTORICKÁ SOCIOLOGIE
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE

Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.

Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.

Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.

Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.

Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.

HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 3 No 2 (2011), 75–94

Vtělení paměti a minulosti do svatojakubské cesty a společensko-vědního diskursu

[The Embodiment of Memory and Past into the Way of Saint James and Social Science Discourse]

Jan Kapusta

DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2017.127
zveřejněno: 20. 10. 2017

Abstract

The study has two objectives. Firstly, offering a summary of theory of collective memory, it is argued that the concept of memory tends to be used in a broad sense, threatening to fusion with the anthropological notion of culture. In this respect, it is proposed to use the term when referring to the social remembering of specific historical events, persons and experiences in a particular society or culture at a particular place and time. Moreover, several reasons of the memory boom such as some theoretical problems within the social sciences, the specificity of French culture and historiography, postmodern turn, detraditionalism or discourse of postcolonialism are indicated. The other purpose of the study consists in emphasising of the psychosocial power of the past and socially constructed history in the traditional as well as contemporary pilgrimage to Santiago de Compostela. The disintegration of old myths demands the rise of new chains of memory. Comparing the work of the scholars like Nora and Hervieu-Léger with the ideas of Halbwachs and Eliade, the same power of the past is recognized in some academic and intellectual discourses. The conclusion presents the social and scientific attractiveness of memory as a consequence of the need of identity, significance and sense, and the never-ending debate about change and continuity.

klíčová slova: memory; culture; history; tradition; performance; pilgrimage; Way of Saint James

reference (53)

1. Anderson, Benedict. [2008 (1991)]. Představy společenství: Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha: Nakladatelství Karolinum.

2. Assmann, Jan. [1995]. Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique 65, s. 125–133. CrossRef

3. Bastide, Roger. [1970]. Mémoire collective et sociologie du bricolage. L'Année sociologique 21, s. 65–108.

4. Beisaw, April M. [2010]. Memory, Identity, and NAGPRA in the Northeastern United States. American Anthropologist 112, 2, s. 244–256. CrossRef

5. Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas. [2001 (1966)]. Sociální konstrukce reality: Pojednání o sociologii vědění. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury.

6. Berliner, David. [2005]. The Abuses of Memory: Reflections on the Memory Boom in Anthropology. Anthropological Quarterly 78, 1, s. 197–211. CrossRef

7. Bloch, Marc. [1939–1940]. La société feódale I.– II. Paris: Albin Michel.

8. Bowman, Glenn. [1991]. Christian Ideology and the Image of a Holy Land: The Place of Jerusalem Pilgrimage in the Various Christianities. In. Eade, John – Sallnow, Michael J. (eds.). Contesting the Sacred: The Anthropology of Christian Pilgrimage. London – New York: Routledge, s. 99–121.

9. Burke, Peter. [1989]. History as Social Memory. In. Butler, Thomas (ed.). History, Culture, and the Mind. New York: Basil Blackwell, s. 97–113.

10. Burke, Peter. [2007 (2000)]. Společnost a vědění: Od Gutenberga k Diderotovi. Praha: Nakladatelství Karolinum.

11. Candau, Joël. [1998]. Mémoire et identité. Paris: Presses Universitaires de France.

12. Coleman, Simon. [2004]. Pilgrimage to "England's Nazareth": Landscapes of Myth and Memory at Walsingham. In. Badone, Ellen – Roseman, Sharon R. (eds.). Intersecting Journeys: The Anthropology of Pilgrimage and Tourism. Urbana – Chicago: University of Illinois Press, s. 52–67.

13. Connerton, Paul. [1989]. How Societies Remember. Cambridge: Cambridge University Press. CrossRef

14. Davie, Grace. [2000]. Religion in Modern Europe: A Memory Mutates. Oxford – New York: Oxford University Press.

15. Davie, Grace. [2009 (2002)]. Výjimečný případ Evropa: Podoby víry v dnešním světě. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

16. Dubisch, Jill. [2004]. Heartland of America: Memory, Motion and the (Re)construction of History on a Motorcycle Pilgrimage. In. Coleman, Simon – Eade, John (eds.). Reframing Pilgrimage: Cultures in Motion. London – New York: Routledge, s. 105–132.

17. Ebron, Paulla A. [1998]. Enchanted Memories of Regional Difference in African American Culture. American Anthropologist 100, 1, s. 94–105. CrossRef

18. Eliade, Mircea. [1993 (1949)]. Mýtus o věčném návratu. Praha: Oikoymenh.

19. Eliade, Mircea. [2006 (1957)]. Posvátné a profánní. Praha: Oikoymenh.

20. Frey, Nancy Louise. [1998]. Pilgrim Stories: On and Off the Road to Santiago. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press.

21. Gedi, Noa – Elam, Yigal. [1996]. Collective Memory – What is It? History and Memory 8, 2, s. 30–50.

22. Goody, Jack. [1972]. The Myth of the Bagre. Oxford: Clarendon Press.

23. Goody, Jack. [1977]. The Domestication of the Savage Mind. Cambridge: Cambridge University Press.

24. Halbwachs, Maurice. [1992 (1925)]. The Social Frameworks of Memory. In. Halbwachs, Maurice – Coser, Lewis A. On Collective Memory. Chicago – London: The University of Chicago Press, s. 35–190.

25. Halbwachs, Maurice. [1992 (1942)]. The Legendary Topography of the Gospels in the Holy Land. In. Halbwachs, Maurice – Coser, Lewis A.: On Collective Memory. Chicago – London: The University of Chicago Press, s. 191–236.

26. Halbwachs, Maurice. [2009 (1950)]. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

27. Heelas, Paul – Lash, Scott – Morris, Paul (eds.). [1996]. Detraditionalization: Critical Reflections on Authority and Identity. Cambridge – Oxford: Blackwell Publishers.

28. Hervieu-Léger, Daniele. [1990]. Religion and Modernity in the French Context: For a New Approach to Secularization. Sociological Analysis 51, s. 15–25. CrossRef

29. Hervieu-Léger, Daniele. [2000 (1993)]. Religion as a Chain of Memory. New Brunswick: Rutgers University Press.

30. Kansteiner, Wulf. [2002]. Finding Meaning in Memory: A Methodological Critique of Collective Memory Studies. History and Theory 41, 2, s. 179–197. CrossRef

31. Kapusta, Jan. [2011]. Odkaz Victora Turnera v současné antropologii poutnictví: Zkušenost pouti do Santiaga de Compostela. Český lid 98, 2, s. 135–153.

32. Keller, Jan. [2009]. Nejistota a důvěra aneb k čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

33. Klein, Kerwin L. [2000]. On the Emergence of Memory in Historical Discourse. Representations 69, s. 127–150. CrossRef

34. Küchler, Susanne. [1988]. Malangan: Objects, Sacrifice and the Production of Memory. American Ethnologist 15, 4, s. 625–637. CrossRef

35. Kvasničková, Adela. [2005]. Náboženstvo ako kolektívna pamäť: Prípad Slovenska a Čiech. Bratislava: Univerzita Komenského.

36. Lebedová, Šárka. [2008]. Funkce poutnictví v dějinách evropské kultury. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova.

37. Le Goff, Jacques. [2007 (1986)]. Paměť a dějiny. Praha: Argo.

38. Melczer, William. [1993]. Introduction. In. Melczer, William. The Pilgrim's Guide to Santiago de Compostela. New York: Italica Press, s. 1–82. CrossRef

39. Mitchell, Hildi. [2004]. "Being there": British Mormons and the History Trail. In. Coleman, Simon – Eade, John (eds.). Reframing Pilgrimage: Cultures in Motion. London – New York: Routledge, s. 26–44.

40. Namer, Gérard. [2009 (1997)]. Doslov. In. Halbwachs, Maurice. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), s. 228–281.

41. Nešpor, Zdeněk R. [2008]. Náboženství a kolektivní paměť. In. Nešpor, Zdeněk R. – Václavík, David (eds.). Příručka sociologie náboženství. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), s. 82–88.

42. Nora, Pierre (ed.). [1984–1992]. Les Lieux des mémoire I.–III. Paris: Gallimard.

43. Nora, Pierre. [1989]. Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations 26, s. 7–25. CrossRef

44. Olick, Jeffrey K. [1999]. Collective Memory: The Two Cultures. Sociological Theory 17, 3, s. 333–348. CrossRef

45. Olick, Jeffrey K. – Robbins, Joyce. [1998]. Social Memory Studies: From "Collective Memory" to the Historical Sociology of Mnemonic Practices. Annual Review of Sociology 24, s. 105–140.

46. Roseman, Sharon R. [2004]. Santiago de Compostela in the Year 2000: From Religious Center to European City of Culture. In. Badone, Ellen – Roseman, Sharon R. (eds.). Intersecting Journeys: The Anthropology of Pilgrimage and Tourism. Urbana – Chicago: University of Illinois Press, s. 68–88.

47. Spalová, Barbora. [2008]. Bůh ví proč: Studie pamětí a režimů moci v křesťanských církvích v severních Čechách. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova.

48. Stoller, Paul. [1994]. Embodying Colonial Memories. American Anthropologist 96, 3, s. 634–648. CrossRef

49. Šubrt, Jiří – Pfeiferová, Štěpánka. [2010]. Kolektivní paměť jako předmět historicko-sociologického bádání. Historická sociologie 1/2010, s. 9–29.

50. Todorov, Tzvetan. [1995]. Les abus de la mémoire. Paris: Arléa.

51. Vansina, Jan. [1985]. Oral Tradition as History. Madison: University of Wisconsin Press.

52. De Voragine, Jakub – Vidmanová, Anežka. [1998]. Legenda aurea. Praha: Vyšehrad.

53. Vrbová, Kateřina. [2006]. Fenomén současného náboženského poutnictví na příkladu pouti do Santiaga de Compostela. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova.

230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525

Ke stažení