HISTORICKÁ SOCIOLOGIE
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE

Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.

Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.

Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.

Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.

Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.

HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 2 No 1 (2010), 53–74

Pojetí dějin, civilizací a politické současnosti Íránu u Mohammada Chátamího

[Mohammad Khatami’s Concept of History, Civilisation and Contemporary Politics of Iran]

Karel Černý

DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2017.84
zveřejněno: 12. 10. 2017

Abstract

Study focuses on cyclic concept of social change and specific notion of civilizations of Shia Iranian scholar and former president (1997–2005) Mohammad Khatami. In this philosophical framework, he deals with contemporary hot issues of post-cold war world, especially with dialogue among civilizations and with development of Iranian polity and society which tries to make a creative synthesis of the West and the East and create its own civic society and form of democracy as a result. This concept is seen in the context of deep and more than real ongoing internal conflicts between two competing forms of Shia political Islam after the Islamic revolution (1979). It focuses especially on the intra-sub-civilization clash between Khatami and so far dominant Khomeini version of political Islam and modernity. Not only Khatami but as well Karl Popper is invited to critically address the issue of Khomeini Shia historicism. At the end, the study compares Khatami with selected relevant leading Western scholars: Shmuel Eisenstadt, Amitai Etzioni, Samuel Huntington, and Francis Fukuyama.

klíčová slova: Khatami; Khomeini; Eisenstadt; Eztioni; civilizations; multiple modernities; Shia political Islam; East and West

reference (54)

1. Afary, Janet – Anderson, Kevin. [2005]. Foucault and the Iranian Revolution. Gender and the Seductions of Islamism. Chicago: The University of Chicago Press.

2. Arjmand, Reza – Daun, Holger. [2005]. Islamic Education. In. Zajda, Joseph. International Handbook on Globalisation, Education and Policy Research. Global Pedagogies and Policies. Dordrecht: Netherlands/Springer, s. 377–388.

3. Brzezinski, Zbigniew. [1999]. Velká šachovnice. Praha: Mladá fronta.

4. Bumbálek, Cyril. [2007]. Politický islám v šíitském islámu a v Íránu. In. Souleimanov, Emil (ed.). Politický islám. Praha: Eurolex Bohemia, s. 112–147.

5. Buruma, Ian – Margalit, Avishai. [2005]. Okcidentalismus. Západ očima nepřátel. Praha: Lidové noviny.

6. Cvrkal, Zdeněk. [2007]. Írán. Praha: Libri.

7. CMIP [2006]. The attitudes to „the other“ and to peace in Iranian school books and teachers guides Institute for Monitoring Peace and Culture Tolerance in School Education. Dostupné na <http://www.impact-se.org/research/iran/index.html> [12. 9. 2009].

8. Cirincione, Joseph. [2008]. A Mideast Nuclear Chain Reaction? Current History 107 (December 2008), No. 713, s. 439–442.

9. Čejka, Marek. [2009]. Írán mezi osami zla a dobra. MF Dnes (Kavárna), 14. 3. 2009, s. D7.

10. Dekmejian, Hrair. [1995]. Islam in Revolution. Syracuse: Syracuse University Press.

11. Eisenstadt, Shmuel. [2000] Multiple Modernities. Daedalus 129 (Winter 2000), No. 1, s. 1–29.

12. Esposito, John. [2003]. Unholly War. Terror in the Name of Islam. New York: Oxford University Press.

13. Etzioni, Amitai. [2004]. From Empire to Community. A New Approach to International Relations. New York: Palgrave Macmillan.

14. Freedom House [2008]. Discrimination and Intolerance in Iran’s Textbooks. Freedom House, Special Report [online]. dostupné na Freedom House.org., http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=383&report=60 [12. 9. 2009]

15. Fukuyama, Francis. [2002]. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers.

16. Gombár, Eduard. [2001]. Dramatický půlměsíc. Sýrie, Libye a Írán v procesu transformace. Praha: Karolinum.

17. Gray, John [2004]. Al Kajda. A co to znamená být moderní. Praha: Mladá fronta.

18. Huntington, Samuel. [1993]. The Clash of Civilizations? Foreign Affairs 72 (Summer 1993), No. 3, s. 22–49.

19. Huntington, Samuel. [2001]. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers.

20. Huntington, Samuel. [2005]. Kam kráčíš, Ameriko? Praha: Rybka Publishers.

21. Chátamí, Mohamed. [2001]. Islám, dialog a občanská společnost. Praha: Velvyslanectví Íránské islámské republiky.

22. Chomejní, Rúholláh. [2004]. Velájat-e Faqíh. Islámská vláda. Teherán: Institut pro uspořádání a vydávání děl Imáma Chomejního (Oddělení mezinárodních vztahů).

23. Chomsky, Noam. [2003]. 11. 9. Praha: Mezera.

24. Inglehart, Ronald – Norris, Pipa. [2004]. Sacred and Secular. Religion and Politics Worldwide. Cambridge: Cambridge University Press.

25. Inglehart, Ronald – Welzel, Christian. [2006]. Modernization, Cultural Change, and Democracy. The Human Development Sequence. Cambridge: Cambridge University Press.

26. Juergensmeyer, Mark. [1994]. The New Cold War? Religious Nationalism Confronts the Secular State. Berkeley: University of California Press.

27. Juergensmeyer, Mark. [2008]. Global Rebellion. Religious Chalenges to the Secular State. Berkeley: University of California Press.

28. Kamali, Masood. [2007]. Multiple Modernities and Islamism in Iran. Social Compass 54 (Autumn 2007), No. 3, s. 373–387.

29. Kepel, Gilles. [1996]. Boží pomsta. Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno: Atlantis.

30. Kepel, Gilles. [2002]. Jihad. The Trail of Political Islam. Cambridge: Harvard University Press.

31. Klare, Michael. [2004]. Blood and Oil. New York: Metropolitan Books.

32. Kropáček, Luboš. [1996]. Islámský fundamentalismus. Praha: Vyšehrad.

33. Kropáček, Luboš. [1999]. Blízký východ na přelomu tisíciletí. Praha: Vyšehrad.

34. Kropáček, Luboš. [2002]. Islám a Západ. Historická paměť a současná krize. Praha: Vyšehrad.

35. Kropáček, Luboš. [2008]. Islám jako náboženství a jako civilizace. Kolokvium Religionistika a civilizacionistika, 22.–23. května 2008, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.

36. Lewis, Bernard. [1990]. The Roots of Muslim Rage: Why So Many Muslims Deeply Resent the West and Why Their Bitterness Will Not Be Easily Mollified. The Atlantic Monthly 226 (September 1990), No. 3, s. 47–60.

37. Lewis, Bernard. [2003]. Kde se stala chyba? Praha: Volvox Globator.

38. Moaddel, Mansoor. [2006]. Shia Islamic Societies. In Juergensmeyer, M. (ed.). The Oxford Handbook of Global Religions. Oxford: Oxford University Press, s. 447–456.

39. Panarin, Alexander. [2003]. Iskušenije globalizmom. Moskva: Algoritm.

40. Popper, Karl. [1994]. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platonem. Praha: ISE.

41. Richards, Alan – Waterbury, John. [2008]. A Political Economy of the Middle East. Boulder: Westview Press.

42. Roy, Olivier. [1992]. The Failure of Political Islam. Cambridge: Harvard University Press.

43. Roy, Olivier. [2004]. Globalized Islam. The Search for a New Ummah. New York: Columbia University Press.

44. Rubin, Michael. [2008]. Iran’s Global Ambition. AEI Middle Eastern Outlook, 17. 3. 2008, s. 5–10.

45. Rypka, Jan. [1946]. Íránský poutník. Praha: Družstevní práce.

46. Said, Edward. [2008]. Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha: Paseka.

47. Sariolghalam, Mahmood. [2008]. Iran in Search of Itself. Current History 107 (December 2008), No. 713, s. 425 –432.

48. Satrapi, Mariam. [2006, 2007]. Persepolis 1 a 2. Praha: BB/art.

49. Starrett, Gregory – Doumato, Eleonor. [2007]. Teaching Islam: Textbooks and Religion in the Middle East. Berkeley: Lynne Rienner Publisher.

50. Šlachta, Mojmír. [2007]. Ohniska napětí ve světě. Praha: Kartografie.

51. Tureček, Břetislav. [2007]. Světla a stíny islámu. Drama Blízkého východu a sonda do duší jeho obyvatel. Praha: Knižní klub.

52. Tureček, Břetislav. [2009]. Mezi zelenými zachránci Íránu. Respekt, č. 25, (8. červen, 2009), s. 32–33.

53. Zakaria, Fareed. [2004]. Budoucnost svobody. O krizi demokracie. Praha: Academia.

54. Zubaida, Sami. [2009]. Islam, the People and the State. London: I. B. Tauris.

230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525

Ke stažení